• ساعت : ۱۴:۲۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۵/۰۴/۰۱ 
  • تعداد بازدید : 29
پاسداری از سفره ایرانی/ راهبرد نوین سازمان حفظ نباتات در كنترل تهدیدات زیستی
رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اهمیت کنترل ضوابط بهداشتی تجارت و مقابله با آفات، گفت: وظیفه ما علاوه بر حمایت از تولید و تجارت، حفاظت و دفاع ازامنیت غذایی و پایداری تولید محصولات کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، مریم جلیلی مقدم روز دوشنبه -اول تیر ١۴٠۵- در نشست مشترک سازمان حفظ نباتات و اعضای کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارش اقدامات انجام شده سازمان گفت: راهبرد حفظ نباتات، حفظ امنیت غذایی و تسهیل تجارت محصولات کشاورزی است.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه ایمنی زیستی انسان و محیط زیست خط قرمز ما است، گفت: ما با تکیه بر استانداردهای جهانی، در حال بازتعریف نقش خود به عنوان یک نهاد «واکنش سریع» در برابر تهدیدات زیستی هستیم.

جلیلی مقدم به تغییر رویکرد سازمان حفظ نباتات در مدیریت آفت‌کش‌ها اشاره کرد و گفت: هیئت نظارت بر ثبت سموم، سخت‌گیری ها را افزایش دادیم؛ حذف ۲۱ قلم از سموم پرخطر در سال ۱۴۰۲، به یرغم فشارهای اقتصادی، نشان‌دهنده اولویت دادن ایمنی عمومی بر منافع تجاری است.

دیپلماسی کشاورزی؛ کلید بازارهای جهانی

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با هدف تسهیل صادرات و رفع موانع تجاری، دیپلماسی فعال را در سطح بین‌المللی در دستور کار قرار دادیم. نهایی شدن پروتکل‌های صادراتی و دیپلماسی فعال با کشورهای چین، ازبکستان، ویتنام و پاکستان، گامی بلند در جهت باز کردن بازارهای جدید برای محصولات کشاورزی ایران محسوب می‌شود. همچنین، تلاش برای اخذ تضمین‌های بهداشتی از مبدأ (مانند چین و هند) برای مواد اولیه سموم، نشان از نگاه پیشگیرانه سازمان دارد.

جلیلی مقدم به بکارگیری ابزارهای نوین برای مواجهه با چالش‌های نوظهور اشاره کرد و افزود: برای شناسایی سریع آفات و کاهش خطای انسانی از سامانه‌های هوشمند در مبادی قرنطینه‌ای استفاه می‌شود.

وی به مدیریت بحران هجوم ملخ صحرایی به اراضی اشاره کرد و گفت: با پیش‌بینی هشدارهای بین‌المللی (فائو)، پیش از وقوع بحران ملخ صحرایی، تجهیزات و سموم مورد نیاز با رویکرد «مصرف چندگانه» تهیه شد تا از هدررفت منابع و انباشت سموم تاریخ‌گذشته جلوگیری شود.

اصلاح ساختار و مبارزه با موازی‌کاری‌ها

رئیس سازمان حفظ نباتات به چالش‌های مدیریتی و مصوبات مربوط به انحلال سازمان، اشاره کرد و گفت: حفظ نباتات با بازسازی ساختار داخلی خود (مطابق قانون برنامه هفتم) به دنبال افزایش چابکی بوده است. ایجاد مراکز «تحول، نوآوری و هوشمندسازی» و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سازمان‌ «استاندارد» و «ثبت و گواهی نهال و بذر بذر»، نشان‌دهنده تلاش برای رفع موازی‌کاری‌ها و نظارت دقیق‌تر بر کیفیت محصولات است.

وی گفت: با برگزاری «شورای راهبردی تحقیقات گیاه‌پزشکی»، تلاش کردیم تا شکاف میان دانش دانشگاهی و نیازهای واقعی کشاورزان را پر کنیم؛ این اقدام باعث می‌شود پروژه‌های تحقیقاتی مستقیم به سمت حل چالش‌های اجرایی در سطح مزارع و مبادی تجاری هدایت شود.

جلیلی مقدم افزود: سازمان حفظ نباتات فراتر از یک نهاد نظارتی ساده، به عنوان بازوی علمی-حاکمیتی در زنجیره امنیت غذایی است و با ترکیب «نظارت سخت‌گیرانه»، «دیپلماسی فعال» و «فناوری‌های نوین»، در تلاش است تا ضمن حمایت از تولید و تجارت، از ورود عوامل خسارت‌زا به خاک و سفره مردم جلوگیری کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: با تمرکز بر حذف سموم پرخطر، تسهیل صادرات از طریق پروتکل‌های بین‌المللی و استفاده از هوش مصنوعی، در حال گذار از مدیریت سنتی به سمت یک ساختار علمی-حاکمیتی هستیم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.13.0
    V6.1.13.0