يکشنبه, 9 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۰۹:۳۷
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۱/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 333
بروز رسانی دستورالعمل مدیریت شیمیایی علف های هرز گندم و جو
دستورالعمل اجرایی مدیریت شیمیایی علف های هرز گندم و جو بر اساس آخرین یافته های علمی، بروز رسانی شد.

با توجه به اهمیت گندم در بین محصولات زراعي و نقش آن در تغذيه مردم به عنوان محصول استراتژيک و استفاده از روش‌های مبارزه شیمیايي در کنار ساير روش‌های زراعي و مکانیکي برای حفظ محصول الزامي مي‌باشد.

تا اواخر سال 1402، بالغ بر 30 علف‌کش (بر اساس ماده موثره) صرفاً برای کنترل علف‌های‌هرز مزارع گندم کشور ثبت شده است که شامل هشت باريک‌برگ‌کش، 15 پهن‌برگ‌کش و هفت علف‌کش دومنظوره هستند. البته برخی از علف‌کش‌های ثبت شده در بازار موجود نمي‌باشند.

از ديدگاه مديريت علف‌کش‌ها و مسئله مقاومت، پهن‌برگ‌کش‌ها از نظر مکانیزم عمل دارای تنوع بیشتری بوده و بهتر مي‌توان مصرف آن‌ها را مديريت نمود. البته بايد توجه داشت که با وجود تنوع در مکانیزم عمل اين علف‌کش‌ها، تریبنورون‌متیل (گرانستار) و توفوردی+ام‌سي‌پي‌آ (يو46 کمبي‌فلويد) پرطرفدار و پر مصرف‌ترين پهن‌برگ‌کش‌های زراعت گندم مي‌باشند. بايد توجه داشت که در صورت عدم مديريت استفاده از اين علف‌کش‌ها (بويژه علف‌کش‌های بازدارنده‌ ALS) و نداشتن تناوب با ساير علف‌کش‌های با محل اثر متفاوت، و مداومت و توالي مصرف، مقاومت علف‌های‌هرز پهن‌برگ به پهن‌برگ‌کش‌ها به ويژه تری‌بنورون‌متیل و توفوردی+‌ام‌سي‌پي‌آ تکامل و گسترش خواهد يافت. لذا در صورت ضرورت استفاده توام از علف‌کش‌های پهن‌برگ‌کش و باريک‌برگ‌کش، توصیه مي‌شود با رعایت دستورالعمل‌های فنی، برای کنترل علف‌های‌هرز پهن‌برگ از ترکیبات با خطر پایین‌تر بویژه علف‌کش‌های‌ پیش‌مخلوط با پايه هورموني مانند بروموکسینیل+ام‌سی‌پی‌آ (برومايسید ام‌آ) استفاده شود. لازم به يادآوری است که اکثر علف‌کش‌های دومنظوره ثبت شده برای محصول گندم در ايران از گروه بازدارنده‌های ALS مي‌باشند که از نظر اولويت مصرف، برای کنترل علف‌های‌هرز سمج و مهاجم مانند جودره و بروموس يا مديريت علف‌های‌هرز مقاوم توصیه شده‌اند. بنابراين اين گروه از علف‌کش‌ها را نبايد به عنوان علفکش‌های اصلي در برنامه مديريت شیمیايي علف‌های‌هرز مزارع گندم قرار داد.

 

با توجه به اهميت موضوع دســـتورالعمـل اجرایی مدیریت شیمیایی علف های هرز گندم و جو  توســـط همکاران دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بروز رسانی گردیـد.

 

نشــریه فوق در ســایت سازمـان حفـظ نباتـات در قســمت معـاونت کننترل آفات، بخش دفتر پیش آگاهی و باکس دستورالعمل هاي زراعی بارگذاري شده است.

برای دریافت دستورالعمل مدیریت شیمیایی علف های هرز گندم و جو اینجا کلیک کنید.

امتیاز :  ۲.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0