جمعه, 14 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۱۱:۱۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ 
  • تعداد بازدید : 127
مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان عنوان کرد:
4500 هكتار از مزارع گندم گلستان سم‌پاشی شد/ توصیه‌های مهم جهاد كشاورزی برای كنترل آفات
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ضمن ارائه آخرین راهکارها برای مبارزه با آفات در مزارع استان گفت: تاکنون 4 هزار و 500 هکتار از مزارع استان علیه بیماری مهلک ‌زنگ زرد گندم سم‌پاشی شده است.

  به گزارش پايگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور به نقل از کیانوش حق‌نما در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه سطوح مبارزه با مهمترین عوامل خسارت‌زای کلزا تاکنون جهت آفت بیدکلم 7 هزار و800 هکتار و اسکلروتینیا 15 هزار هکتار است، اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی استان فعالیت بید کلم کاهش پیدا کرده و انتظار فعالیت این آفت در هفته‌های اخیر و جاری به کمترین حالت خود از ابتدای سال زراعی جاری رسیده است.
وی در خصوص بیماری خطرناک زنگ زرد گندم بیان کرد: با اطلاع‌رسانی خوب صورت گرفته از ناحیه سازمان جهاد کشاورزی و همکاری فرمانداران، بخشداران، دهیاران محترم و فضای رسانه‌ای تاکنون در سطح 4500 هکتار اقدام به مبارزه با این بیماری کرده‌اند.
مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: مدیرکل دفتر پیش آگاهی عوامل خسارت‌زای گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از مزارع گلستان و با لحاظ شرایط محیا برای اپیدمی این بیماری در روزهای آینده به کشاورزان گندم کار توصیه کرد یک نوبت سم‌پاشی را در دستور کار خود قرار داده و از سموم با ماندگاری بالا برای کنترل بیماری خصوصا در مزارعی که وارد مرحله خوشه و گلدهی شده‌اند برای جلوگیری از بیماری فوزاریوز خوشه استفاه کنند.
حق‌نما با بیان اینکه در مزارعی که به علت سردی هوا قبل از بارندگی‌های اخیر طول روز گلدهی افزایش پیدا کرده، نوبت دوم قارچکش با رعایت حدود 2 هفته با وجود حداکثر گلدهی تکرار به محلول پاشی با سموم مجاز در تناوب با سم مرحله اول اقدام شود، گفت: در خصوص بیماری اسکلروتینیا یا همان پوسیدگی سفید ساقه کماکان کشاورزان برای پیشگیری از این بیماری با سموم مجاز برابر دستور العمل حفظ نباتات به محض محیا شدن شرایط جوی اقدام به سم‌پاشی کنند.
مدیر حفظ نباتات استان گلستان با تاکید اینکه کشاورزان به تغذیه متعادل و عدم مصرف غیر معقول کودهای ازته که باعث بیماری خواهد شد توجه کرده و مصرف به هنگام کودهای پتاسه برای افزایش مقاومت‌پذیری گندم به عوامل بیماری‌زا را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: عدم استفاده از سمپاشی شلنگی به جهت عدم کارایی این گونه سمپاش‌ها به کشاورزان توصیه می‌شود.
به گزارش ایسنا، آفت زنگ زرد یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به سرعت گسترش می‌یابد.
این آفت به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس تین جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر 2 سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.
در سال زراعی جاری 380 هزار هکتار گندم، 47 هزار و 500 هکتار کلزا، 83 هزار هکتار جو و چهار و 300 هکتار سیب‌زمینی و سه هزار و 700 هکتار چغندر در استان گلستان کشت شده است.

امتیاز :  ۴.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0