پنج‌شنبه, 30 فروردين 1403
  • ساعت : ۲۱:۲۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ 
  • تعداد بازدید : 187
مدیر حفظ نباتات استان خوزستان تشریح کرد :
توصیه هایی برای مبارزه با كنه تارتن خرما در نخلستان‌های خوزستان
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: مبارزه با کنه تارتن خرما در نخلستان‌های خوزستان از هفته جاری آغاز شده است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: مبارزه با کنه تارتن خرما در نخلستان‌های خوزستان از هفته جاری آغاز شده است.

ناجی شهیب زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: آفت کنه گردآلود یا تارتن خرما از آفات مهم خرما در نخیلات خوزستان است که همزمان با گرم شدن هوا و بروز گردو غبار، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه پارسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های خوزستان ضد این آفت سم پاشی شد گفت: پیش بینی می‌شود امسال عملیات مبارزه با این آفت در سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های خوزستان انجام شود.

وی اضافه کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و وزش باد گرم و خشک، شرایط لازم برای فعالیت، افزایش نسل و خسارت کنه تارتن نخیلات در خوزستان فراهم است. این آفت با کشیدن شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده، شیرینی میوه را کاهش می‌دهد و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

شهیب زاده افزود: متاسفانه در برخی سال‌ها پدیده مکرر گردوغبار تاثیر زیادی بر روند افزایش فعالیت مجدد آفت داشته و این موارد در سال‌هایی که فعالیت آفت بالاست کار سمپاشی را به تکرار می‌کشاند.

وی به نخلداران توصیه کرد تا با ترکیب (چیدن خرما از بیخ شاخه) به موقع و هرس درختان، مبارزه با علف‌های هرز و آبیاری منظم و افزایش رطوبت نسبی محیط، شرایط لازم برای افزایش جمعیت و خسارت آفت را نامساعد ساخته و در نتیجه مصرف سموم را کاهش دهند و در صورت لزوم از سموم کنه کش مناسب و سمپاش‌های مناسب استفاده کنند.

شهیب زاده ادامه داد: کشاورزان و نخلداران خوزستانی برای بررسی نمونه آفت و تهیه نسخه سموم مناسب برای مبارزه با آفت کنه تارتن خرما به کلینیک‌های گیاهپزشکی خوزستان مراجعه کنند.

وی گفت: کنه‌ها محیط گرم و خشک را می‌پسندند و اگر به هر شکلی محیط مرطوب و مدیریت آبیاری انجام شود از بروز و شدت خسارت کنه جلوگیری می‌شود. در این راستا مدیریت آبیاری و میانه کاری نخیلات و رعایت بهداشت نخلستان تاثیر مهمی در کاهش خسارت کنه‌ها دارد.

تولید خرما در خوزستان در سال زراعی گذشته به رقم ۱۹۲هزار و ۷۰۰تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن که ۱۸۰هزار تن بود بیش از ۱۲هزار تن افزایش نشان می‌دهد.

سطح زیر کشت نخیلات خوزستان ۳۶هزار و ۷۰۰ هکتار است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0