جمعه, 7 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۱۰:۵۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 359
رویکرد سازمان حفظ نباتات کشور در تنوع بخشی به سبد آفت کش های شیمیایی
با سموم كم خطر، با كیفیت و دارای حداقل دوره كارنس
سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور از رویکرد این سازمان در تنوع بخشی به سبد آفت کش های شیمیایی با سموم کم خطر، با کیفیت و دارای حداقل دوره کارنس خبر داد.

نشست رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن وارد کنندگان سم و کود با دکتر رنجبر اقدم، سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با حضور معاون کنترل آفات و مدیران مربوطه سازمان در سالن سپهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، در این جلسه  که با هدف بحث و تبادل نظر در حوزه آفت کش های وارداتی برگزار شد سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور ضمن خوش آمدگی به رئیس و اعضای هیت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود اظهار داشت: حضور شما و همکاری با سازمان حفظ نباتات کشور بسیار ارزنده و ارزشمند است امید است با همفکری و تعاملات بیشتر شاهد اتفاقات تاثیر گذاری درحفظ و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی باشیم چرا  که این امر  رابطه مستقیمی با اقتصاد و  سفره های هموطنانمان دارد .

دکتر رنجبر اقدم اجرای برنامه مدیریت تلفیقی آفات را یکی از وظایف و برنامه های سازمان برشمرد و گفت: نگاه سازمان به حوزه آفت کش ها بعنوان یکی از اجزای مهم در جورچین مدیریت تلفیقی آفات است که رابطه ی مستقیمی با کنترل شیمیایی دارد.

وی تاکید کرد: کنترل شیمیایی جایگاه به سزایی در مدیریت تلفیقی آفات ،سلامت جامعه و اقتصاد دارد. برنامه مدیریت تلفیقی و همپای آن کنترل شیمیایی در یک کشور زمانی موفق است که واردات ، تولیدات و مصرف آفت کش ها مطابق قوانین بین المللی و طبق چارچوب های علمی و ضوابط قانونی برنامه ریزی و اجرا شود.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشوربر  نظارت همه جانبه از مرحله واردات تا مصرف سموم تاکید کرد و گفت:   بررسی های بعمل آمده نشان دهنده اینست  که اضافه شدن غیر منطقی و بدون برنامه ریزی سموم به سبد آفت کش های کشور، بیشتر بودن تعداد فروشگاههای عرضه سموم نسبت به کلینیک های گیاهپزشکی و انسکتاریوم ها که نقش تشخیص آفات، تجویز و کنترل آفات را دارند و ضعف درحوزه ترویج و آموزش، سبب مصرف نا مناسب آفت کش ها (عدم مصرف بهینه سموم چه در میزان مصرف و چه در زمان کنترل)شده است . اینجاست نقش خطیر نظارتی ما مشخص می شود که با پایش و نظارت بر واردات، تولید، عرضه و بکارگیری آفت کش ها، ضامن سلامت محصولات کشاورزی شویم.

دکتر رنجبراقدم از برروز رسانی رویکرد ثبت برند در سازمان حفظ نباتات کشورخبر داد و اظهار داشت: تسهیل در واردات، ثبت و صدور مجوز ها، کمکی به حل مشکل نمی کند باید در این مساله ضابطه مند وارد شد. در رویکرد ثبت سموم ،فرایند ثبت برند بروز رسانی و بازنگری می شود و کلیه سموم باید شناسنامه داشته باشند.

دکتر رنجبر اقدم با اعلام این خبر که علاقمند به ارتقا و تنوع بخشی در سبد آفت کش ها هستیم گفت: در تجارت سم و آفت کش نباید تنها سمومی تصویب و وارد عررصه شوند که بازار مصرف وسیعی دارند یا اینکه صرفاً برای محصولات خاصی در نظر گرفته شوند، می بایست نگاه جامع به تمام محصولات و عوامل خسارت زا داشته باشیم.

وی تاکید کرد:  رویکردمان تنوع بخشی به سبد آفت کش های کشور با هدف تصویب سموم کم خطر، با کیفیت و واجد حداقل دوره کارنس و ملاحظات زیست محیطی وبا در نظر گرفتن کلیه گروه‌های هدف و ارزیابی میزان خطردر حوزه آفت کش ها باشد.

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه این سازمان ر از شرکت‌های تخصصی و افراد فعال و حرفه ای در این حوزه حمایت می کند تصریح کرد: با هدف افزایش تولید محصولات کشاورزی با کیفیت، واردات سموم را از منابع با استانداردهای بالا و  درجه یک قرار دهید.

وی افزود: در واگذاری امور به بخش خصوصی، سازمان حاکمیتی حفظ نباتات کشور نظارت عالیه دارد و در این راستا نباید تعارض منافع پیش بیاید

دکتر رنجبر اقدم در پایان بر تشکیل  اتاق های فکر با همکاری  انجمن های واردکنندگان  و تولید کنندگان آفت کش های شیمیایی تاکید کرد و خاطر نشان کرد با تشکیل  اتاق های فکر  که متشکل از کارشناسان خبره، دانشگاهیان، انجمن ها و صاحب اندیشه این بخش هستند ساختاری ایجاد خواهیم کرد که منجر به خط دهی درستی در صنعت آفت کش ها خواهد شد.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0