جمعه, 7 ارديبهشت 1403
عنوان گروه خبري / اخبار ستادی .
  • ساعت : ۱۱:۰۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ 
  • تعداد بازدید : 248
تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی مدیریت علف های هرز و مصرف علفكشها در زراعت پنبه
دستورالعمل اجرایی مدیریت علف هاي هرز و مصرف علفكشها در زراعت پنبه ، توسط همکاران دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور تهیه و تدوین شد.

علف­های هرز این مهمانان ناخوانده مزارع پنبه یکی از عوامل محدود کننده کاشت، داشت و برداشت این محصول استراتژیک در اغلب مناطق پنبه کاری کشورمان می باشند. این گیاهان به طرق مختلف و بیشتر در رقابت برای دریافت آب، مواد غذایی، نور، مکان و سایر عوامل موثر در رشد و مزاحمت در عملیات برداشت باعث خسارت در مزارع  پنبه می ­شوند. از نظر کمی، علف­های هرز در جذب مواد غذایی و آب از قدرت بیشتری نسبت به محصولات کشاورزی برخوردار بوده و موجب کاهش و توقف رشد در محصول پنبه می شوند. از نظر کیفی نیز اختلاط علف­های هرز با وش تولیدی باعث نامرغوب شدن وش می شود. از دیگر اثرات منفی علف­های هرز می­توان به گسترش آفات و بیماری­ها و افزایش ترشح مواد ضد رشد از ریشه علف­های هرز یا آللوپاتیک در خاک  اشاره نمود. با توجه به مطالب فوق، اهمیت و لزوم مبارزه با علف­های هرز در مزارع  پنبه روشن می ­شود.

 

با توجه به اهمیت موضوع دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی علف هاي هرز و مصرف علفكشها در زراعت پنبه، توسط همکاران دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور تهیه و تدوین شد.

 

نشــریه فوق در ســایت سازمـان حفـظ نباتـات در قســمت معـاونت کنترل آفات، بخش دفتر پیش آگاهی و باکس دستورالعمل هاي زراعی قابل دسترسی است.

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0