جمعه, 31 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۲/۱۷ 
  • تعداد بازدید : 565
مدیر حفظ نباتات خراسان شمالی؛
هشدار نسبت به شیوع بیماری سفیدك داخلی انگور در خراسان شمالی
بر اساس داده های دستگاه های پیش آگاهی نصب شده در تاکستان های شهرستان بجنورد، شرایط از لحاظ دما و رطوبت برای شیوع بیماری سفیدک داخلی انگور فراهم است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: بر اساس داده های دستگاه های پیش آگاهی نصب شده در تاکستان های شهرستان بجنورد، شرایط از لحاظ دما و رطوبت برای شیوع بیماری سفیدک داخلی انگور فراهم است.

محمد رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از سه سال گذشته دستگاه های پیش آگاهی سفید داخلی انگور خاص خراسان شمالی در بجنورد راه اندازی شده است و تمامی اطلاعات دمایی و رطوبت سنیجده می شود و همچنین کارشناسان طبق برنامه ریزی در طول هفته از سطح باغ ها بازدید و تمامی داده ها را در سامانه جامع پایش عوامل خسارت زای گیاهی سازمان حفظ نباتان کشور ثبت می کنند.

وی افزود: در صورت فراهم بودن شرایط شیوع بیماری در باغ ها پیامک هشدار برای مسوولان مربوطه استان ارسال خواهد شد که هم اینک این هشدارها با توجه به آماده بودن شرایط دمایی و رطوبت  و اولین اخطار در منطقه تیمور تاش بجنورد اعلام شده است که از کشاورزان می خواهیم سمپاشی حفاظتی را داشته باشند.

رضایی اظهار داشت: در اجرای این طرح ۶ دستگاه در سطح استان برای پایش بیماری سفیدک داخلی انگور در سطح تاکستان های استان نصب شده است.

وی گفت:  هر دستگاه وضعیت پیرامونی تا ۱۰ کیلومتر در صورت ارتفاع یکسان می سنجد که این شرایط در شهرستان شیروان و فاروج که به صورت دشت است مناسب است اما با توجه به اینکه وضعیت تاکستان های بجنورد به خصوص در منطقه بدرانلو که در ارتفاعات مختلف است میزان رطوبت و دما متفاوت خواهد بود که نقطه ضعف این دستگاه است.

وی از تمامی تاکداران خواست تا به توصیه های کارشناسان توجه کنند و افزود: کارشناسان منطقه بعد از هشدار دستگاه ها تمامی اطلاعات و داده ها را در اختیار کشاورزان برای سمپاشی حفاظتی و جلوگیری از خسارت ارایه می دهند که از آنان نیز می خواهیم به موقع وارد عمل شوند تا بیماری به باغ ها ورود پیدا نکند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه آلودگی اولیه قابل کنترل است اظهار داشت: این بیماری تحت تاثیر اقلیم است و در صورت بارانی شدن هوا شیوع پیدا می‌کند که در این صورت به تاکستان‌ها خسارت وارد می‌شود.

سالانه ۱۸۵ هزار تن انگور در سطح ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار استان تولید می شود که سهم آن در سبد اقتصاد کشاورزی این خطه ۱۳ درصد است.

به گزارش ایرنا در سال ۹۵ آفت سفیدک داخلی به ۴۰ درصد تاکستان‌های خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت ۸۱۰ میلیارد ریال برآورد شد.

وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، استان خراسان شمالی را به یکی از قطب های مهم تولید انگور در کشور تبدیل کرده است؛  از کل انگور تولیدی حدود ۱۳ هزار تن به صورت تازه خوری و ۲۵ هزار تن فراوری و حدود ۹۰ هزار تن مازاد است.   

در خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار هکتار باغ وجود دارد.

۶۵ درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون تن انواع محصول کشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی تولید می‌شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0