شنبه, 1 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ 
  • تعداد بازدید : 359
بازديد معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور از موزستانهای استان سيستان و بلوچستان
دكتر مسعود لطیفیان معاون كنترل آفات سازمان حفظ نباتات از موزستانهای منطقه زرآباد استان سیستان و بلوچستان بازدید كردند.
آقایان دکتر لطیفیان معاون کنترل آفات، دکتر آهنگران مدیر کل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات به اتفاق معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر حفظ نباتات و مدیر باغبانی استان سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران و کارشناسان از وضعیت کشت شهرستان های زرآباد و وضعیت کنترل عوامل خسارتزای گیاهی بازدید نمودند.

سرمای کم سابقه دی ماه که نیمه شمالی استان سیستان و بلوچستان را فرا گرفته بود به مناطق مرکزی و جنوب استان نفوذ کرده و سبب شد بیش از 1000 هکتار از باغات موز زرآباد در جنوب این استان به طور کامل نابود شود.

در پی این سرما روستاهای بخش زرآباد بیشترین خسارت را دیده اند به طوری که تا کنون خسارتی که به بخش کشاورزی این مناطق وارد شده حدود 750 میلیارد تومان براورد شده است.

قبل از سرما زدگی، علائم خشکیدگی درختان موز در برخی باغات وجود داشت که علت آن آلودگی به نماتدهای بیماری زای گیاه از جمله نماتد زخم ریشه و نیز عوامل قارچی به ویژه فوزاریوم تشخیص  داده شد و علت شیوع آنها، وقوع سیلاب شدید در دی ماه سال گذشته و غرقاب چند روزه باغات موز بوده است.

همچنين 30 هکتار از باغات گوآوا به صورت 100 درصد آسيب ديده بودند.

لازم به ذکر است مناطق ميانه کاری شده با نخيلات و موز رقم والری کمتر آسيب ديده است. همچنين پايلوت های سايه بان موز از سرمازدگی جلوگيری کرده بود.

در ادامه از پايلوت های در نظر گرفته شده برای کنترل نماتد و قارچ های آلوده کننده موز بازديد بعمل آمد .

با توجه به اثر سرما بر پايلوت ها مقرر شد مجددا ً عمليات در پايلوت ها تکرار شود و کارآيی هر تيمار مورد ارزيابی قرار گيرد.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0