جمعه, 31 فروردين 1403
  • ساعت : ۱۵:۲۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۱/۰۹ 
  • تعداد بازدید : 94
next    /  2 prev
مدیر حفظ نباتات استان کرمان:
گلخانه داران از بذور سالم و گواهی شده استفاده كنند
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: بنابراین به گلخانه داران توصیه می شود از بذور سالم و گواهی شده استفاده و تمامی اقدامات بهداشتی را طی فصل رشد رعایت کرده و در صورت مشاهده علائم مشکوک به بیماری سریعا به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گزارش کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی شمال استان کرمان از ردیابی ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، اعظم ناظمی گفت: ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی یکی از مهم ترین ویروس های قرنطینه ای و خسارت‌زای گوجه فرنگی است.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش وجود این ویروس در بعضی از استان های کشور، معاون حفظ نباتات استان و کارشناس مسئول قرنطینه استان به اتفاق رئیس بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی از گلخانه های گوجه فرنگی شهرستانهای نرماشیر و بم به منظور ردیابی این بیماری بازدید به عمل آورده و نمونه های مشکوک برای بررسی بیشتر به دانشگاه ارسال شد.

وی افزود: ویروس روگوز طیف وسیعی از علائم را روی گیاه گوجه فرنگی بسته به زمان آلودگی، واریته میزبان، مرحله رشدی میزبان و شرایط محیطی ایجاد می کند و بر روی برگهای گوجه فرنگی متداولترین علائم، موزائیک همراه با تاولهای سبز تیره در برگهای قدیمی است و برگهای جوان نزدیک به راس گیاه علائم لکه های زرد رنگ و بدشکلی برگی را نشان می دهند.

وی اظهار کرد: همچنین نکروز موضعی ساقه، دم میوه و غلاف گل نیز در این بیماری گزارش شده است که گاهی گلها نیز علائم پژمردگی نشان می دهند و معمول ترین علائم بر روی میوه های گوجه فرنگی تغییر رنگ زرد یا سبز و ایجاد لکه های قهوه ای بر روی میوه می باشد و میوه های با سطوح تاولی و موج دار در فلفل نیز گزارش شده است.

ناظمی اظهار داشت: مواد تکثیری مانند بذر، نشاء، پیوندک و قلمه ها و میوه های تازه از عوامل پرخطر ورود و انتشار این ویروس در مناطق جدید و غیر آلوده هستند.

 

گلخانه داران از بذور سالم و گواهی شده استفاده کنند

وی گفت: اقدامات کنترلی، بسیار محدود بوده و عمدتا محدود به حذف و ریشه کنی گیاهان آلوده و به دنبال آن رعایت اقدامات بهداشتی شدید، نظیر شستشوی منظم دستهای کارگران، تمیز کردن چکمه ها قبل از ورود به گلخانه و ... است.

ناظمی ادامه داد: انتشار این ویروس از طریق مکانیکی به راحتی امکان پذیر است و اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود نشاءهای حاصله نیز آلوده شده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار خود را نیز آلوده کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: بنابراین به گلخانه داران توصیه می شود از بذور سالم و گواهی شده استفاده و تمامی اقدامات بهداشتی را طی فصل رشد رعایت کرده و در صورت مشاهده علائم مشکوک به بیماری سریعا به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گزارش کنند.

لازم به ذکر است این ویروس اولین بار در دره اردن و فلسطین اشغالی در سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۴ گزارش شده و به آسانی از طریق تماس منتشر می شود لذا به دلیل انتشار بسیار آسان و سریع، اکنون به سایر مناطق تولید گوجه فرنگی در جهان گسترش یافته و در سالهای اخیر وارد ایران شده است. تا کنون خسارت این ویروس تنها روی گوجه فرنگی و فلفل شناخته شده است.

امتیاز :  ۱.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0