پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۱۲:۱۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۱/۰۸ 
  • تعداد بازدید : 55
مبارزه با علف‌های‌هرز در ۴۰۰ هزار هكتار از مزارع كرمانشاه را در برنامه داریم
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای مبارزه با علف‌های‌هرز در بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور کیومرث اکبری در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به آغاز فصل مبارزه با علفهای هرز در مزارع مناطق گرمسیری استان، اظهار کرد: اگرچه زمان مبارزه با علفهای هرز در مناطق گرمسیر استان فرا رسیده، اما به دلیل بارش برف و یخبندان و در پی آن کاهش شدید دمای هوا هنوز کار مبارزه با علف‌های هرز در این مناطق شروع نشده و با عبور سامانه سرد اخیر و بالا رفتن دمای هوا، کار مبارزه با علفهای هرز در شهرستانهای مناطق گرمسیر استان آغاز خواهد شد.

اکبری با بیان اینکه در صورتی که دمای هوا در منطقه‌ای به زیر هفت درجه سانتی‌گراد برود امکان مبارزه با علفهای هرز در مزارع گندم و جو وجود ندارد، گفت: کشاورزان برای شروع مبارزه با علف‌های هرز در مزارع مناطق گرمسیر استان باید منتظر بمانند دمای هوا به حدود ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد برسد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به کشت دیرهنگام مزارع استان و نیز وقوع دیرهنگام بارندگی موثر در استان هنوز برای مبارزه با علف‌های هرز دیر نشده، لذا کشاورزان نگران سمپاشی مزارع خود علیه علف های هرز نباشند.

وی با بیان اینکه کار مبارزه با علفهای هرز در مزارع مناطق گرمسیری استان بعد از بالا رفتن دمای هوا از منطقه سومار شروع می‌شود، گفت: مبارزه با علفهای در مناطق سردسیر شهرستان سنقروکلیایی تا اواخر فروردین ماه ادامه خواهد داشت .

 وی سپس با بیان اینکه در سال زراعی گذشته کار مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۳۹۷ هزار هکتار از اراضی استان انجام شد، پیش‌بینی کرد: امسال مبارزه با علفهای هرز در سطح مزارع استان به بالغ بر ۴۰۰  هزار هکتار برسد.

 اکبری با بیان اینکه مبارزه با علفهای هرز در سطح همه مزارع گندم و جو استان انجام ‌خواهد شد، افزود: انتظار داریم همه مزارع گندم و جو آبی و حداقل ۹۰ درصد مزارع دیم استان علیه علف‌های هرز سمپاشی شوند.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم و جو ضرورت دارد، تاکید کرد: در صورت عدم سمپاشی مزارع علیه علفهای هرز، کیفیت و کمیت محصول به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اکبری اشاره ای هم به موجودی بالای سموم مورد نیاز برای مبارزه با علفهای هرز در استان داشت و افزود: هیچ مشکلی برای تامین سم مورد نیاز کشاورزان نداریم و در صورتی که موجودی داخل استان پاسخگوی نیاز کشاورزان نباشد، به سرعت نسبت به وارد کردن سموم مورد نیاز کشاورزان به داخل استان اقدام خواهد شد.

 وی یادآور شد: حدود ۸۰ درصد سم مورد نیاز استان تامین شده و از سوی ۱۲ عامل فعال عمده فروش و ۲۱۳ عامل خرده فروش در حال توزیع است.

وی در ادامه با بیان اینکه توصیه می شود کشاورزان سموم مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کرده و حتما موقع خرید سم فاکتور دریافت کنند، گفت: درخواست می‌شود زارعان به هیچ عنوان سموم  مورد نیاز را به صورت اینترنتی و یا از سایت‌هایی مثل "دیوار" تهیه نکنند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0