شنبه, 1 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۱۱:۳۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ 
  • تعداد بازدید : 115
مبارزه بیولوژیك در هزار هكتار از مزارع گوجه فرنگی استان خراسان شمالی
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: باید یک انگیزه برای کشاورزان ایجاد شود تا آن ها به سوی مبارزات بیولوژیک گام بردارند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، محمد رضایی مدیر حفظ نباتات استان خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در مبارزات بیولوژیک علیه آفات و امراض گیاهی کمتر سم مصرف می شود، اظهار کرد: در این روش از حشرات مفید برای مبارزه با آفات استفاده می شود.

وی افزود: در سال زراعی گذشته ۱۰۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی و ۵۰ هکتار از باغات سیب در این استان مبارزه بیولوژیک شده اند.

رضایی در ارتباط با اینکه چرا کشاورزان استان تمایل کمتری به انجام مبارزات بیولوژیک دارند؟ بیان کرد: تولید عامل طبیعی (حشره مفید) هزینه زا است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مبارزه با سموم نسبت به عامل بیولوژیک زودتر، اثرگذارتر و سریع تر بوده و از سوی دیگر هزینه خرید سموم نسبت به حشره مفید، کمتر است.

این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه بر آن هیچ تفاوت قیمتی در بازار میان محصولاتی که با سم تولید شده اند با محصولاتی که در محل تولید آن ها مبارزات بیولوژیک انجام شده وجود ندارد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال یک مشتری هیچ گاه یک گوجه فرنگی که دارای یکی دو نقطه کرم خوردگی است(در مزارع مبارزه بیولوژیک انجام شده) را خریداری نمی کند و اغلب به سراغ گوجه فرنگی می رود که صاف و یک دست باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: باید یک انگیزه برای کشاورزان ایجاد شود تا آن ها به سوی مبارزات بیولوژیک گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه مبازرات بیولوژیک در مناطق خنک جواب می دهد و عملکرد خوبی دارد، گفت: این مبارزات در مناطق خشکی همچون گرمه، جاجرم و بخشی از اسفراین پاسخگو نیست.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0