پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
عنوان گروه خبري / اخبار استانی .
  • ساعت : ۱۰:۰۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ 
  • تعداد بازدید : 95
كیوی‌كاران گیلان برای صادرات محصول در سامانه سماك ثبت‌نام كنند
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کیوی‌کاران استان برای صادرات کیوی باید در سامانه سماک ثبت‌نام کنند تا صادرات محصولات شناسنامه دار و دارنده گواهی سلامت دوباره شروع شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور رضا غیاثی مدیر حفظ نباتات استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ادامه صادرات کیوی گیلان به روسیه و کشورهای اوراسیا طی توافقات انجام شده توسط سازمان حفظ نباتات کشور با مراجع مربوطه در کشور هند و تلاش جمعی از دست‌اندرکاران کشاورزی در استان زمینه‌ از سرگیری صادرات محصول کیوی استان به کشور هند فراهم شده که به زودی با ارسال ۵ محموله شناسنامه‌دار این فرآیند آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام باغات کیوی در سامانه سماک برای دریافت QR Code لازمه صادرات محصول کیوی باغداران استان است، افزود: در این فرآیند، باغات کیوی مستمر تحت نظارت کارشناسان طرف قرارداد معرفی شده از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قرار می گیرد و تمام مراحل تولید در سامانه ثبت می‌شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: برای حفظ و گسترش بازارهای جهانی، باغداران استان هر چه زودتر در سامانه‌ سماک ثبت نام کنند تا ضمن دریافت آخرین اطلاعات در زمینه چگونگی حفظ محصول مطابق استانداردهای جهانی، محصول آنها دارای شناسنامه و شناسه‌ QR Code شده و سلامت آن برای بازار جهانی مورد تایید قرار گیرد.

وی اظهار داشت: سامانه سماک با آدرس http://semak.maj.ir سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بوده و مرجع دریافت گواهی سلامت محصولات کشاورزی با مسئولیت سازمان حفظ نباتات کشور برای محصولات کشاورزی بویژه صادراتی است.

غیاثی به هماهنگی و همکاری مدیریت باغبانی و صنایع کشاورزی با مدیریت حفظ نباتات در سازمان جهاد کشاورزی با ایجاد فضای مناسب در زمینه صادرات محصول کیفی باغداران کیوی استان اشاره و از باغداران، سردخانه‌داران، سورتینگ‌داران و سایر عوامل مرتبط از جمله نظام صنفی کشاورزی که با ثبت نام باغداران در سامانه سبک، نسبت به شناسنامه‌دار کردن باغات و ایجاد شرایط برای دریافت شناسنامه محصول از طریق سامانه سماک می کوشند، قدردانی کرد.

باغداران کیوی گیلان سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن میوه کیوی تولید می‌کنند که بخش بزرگی از آن برای مصرف در بازارهای جهانی صادر می‌شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0