چهارشنبه, 5 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۰۹:۳۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ 
  • تعداد بازدید : 154
مبارزه با سن غلات در كشتزارهای گندم خراسان رضوی ۱۱ درصد افزایش یافت
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه با سن غلات در کشتزارهای دو محصول راهبردی گندم و جو در استان امسال در مقایسه با پارسال ۱۱ درصد افزایش دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، فاطمه حلاج‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، با ۱۸۰ هزار هکتار آفت "سن پوره" و "سن مادری" در سطوح زیر کشت گندم و جو در استان مبارزه شده است که نسبت به پارسال افزایش دارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که این میزان مبارزه در مدت مشابه پارسال ۱۶۰ هزار هکتار بوده است که البته باید توجه داشت امسال هوشیاری کشاورزان نسبت به شناسایی و مبارزه با این آفات بیشتر بوده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهارکرد: علت این امر پایین بودن میزان سن‌زدگی گندم تحویلی به سیلوها تا این لحظه نسبت به پارسال است که نشان از کیفیت مطلوبتر محصول امسال دارد.

وی افزود: اعلام رقم سن‌زدگی محصول تحویلی امسال با توجه به تداوم خرید تضمینی گندم بعد از پایان خرید انجام می‌شود اما آنچه قطعی است کیفیت بسیار بهتر محصول تحویلی امسال است.

حلاج‌نیا ادامه داد: از جمله آفات بسیار مهم غلات گندم و جو سن مادری گندم است و خوشبختانه کشاورزان و گندمکارانی که در این مرحله مبارزه خوبی با این آفت داشته‌اند، در مرحله پوره سن گندم مشکلی ندارند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: تمرکز شبکه مراقبت به  کنترل آفت سن در مرحله  سن مادری امسال توانست از وارد آمدن خسارت آفت به محصول گندم و جو در استان جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است.

۱۴۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان رضوی امسال به کشت دیم و ۱۲۶ هزار هکتار نیز به کشت آبی گندم اختصاص یافته است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0