پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
عنوان گروه خبري / اخبار استانی .
  • ساعت : ۱۶:۰۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۴/۱۳ 
  • تعداد بازدید : 109
مدیر حفظ نباتات استان اردبیل:
كشاورزان اردبیل از بذور اصلاح شده و مرغوب استفاده كنند
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان این استان از بذور اصلاح شده و مرغوب برای جلوگیری از بیماری‌ها استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، یحیی آذرمی با اشاره به اینکه اختلاط بذور، خطر افزایش بیماری‌ها از جمله سیاهک را افزایش می‌دهد، بر لزوم همفکری مشاوران با کارشناسان زراعت و ترویج اصول تهیه بذور اصلاح شده و مرغوب با قوه نامیه بالا تاکید کرد.

مدیر حفظ نباتات استان اردبیل در جلسه بررسی تامین بذور کشاورزان استان ضریب نفوذ بذور اصلاح شده و مرغوب در استان را ۴۵ درصد و بذور آبی را نیز ۶۵ درصد ذکر کرد و گفت: با افزایش سطح آموزش و ترویج باید رغبت زارعان را به استفاده از بذور اصلاح شده و مرغوب در شرایط آبی و بویژه دیم بیش از پیش بالا ببریم.

آذرمی می‌گوید: دستورالعمل استفاده بهینه از بذور اصلاح شده و مرغوب در بین زارعان پخش می‌شود و مشکلی نیز در توزیع سموم مبارزه با آفات و امراض گندم و جو وجود ندارد.

او گفت: مراکز تحقیقاتی استان باید با حذف بذور حساس به آفات و امراض ارقامی با قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالا تهیه و تکثیر کرده و در اختیار زارعان قرار دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این جلسه گفت: برنامه ابلاغی خرید گندم آبی پنج هزار و ۴۸۵ تن بود که از این میزان تاکنون دو هزار و ۲۸۵ تن خریداری و حدود ۴۲ درصد از برنامه ابلاغی محقق شده است.

احمد شهریار در زمینه گندم دیم نیز گفت: بر اساس برنامه ابلاغی قرار است ۱۲ هزار و ۹۵۸ تن گندم دیم از کشاورزان استان خریداری شود که تاکنون پنج هزار و ۸۴۳ تن خریداری و ۴۴ درصد برنامه خرید محقق شده است.

او‌ گوید: این خرید‌ها همچنان ادامه دارد و تا پایان زمان برداشت به سقف برنامه ابلاغی خرید دست خواهیم یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کمینه فنی پیگیری خرید بذور خود مصرفی در استان تشکیل و هماهنگی با تعدادی از شرکت‌های توانمند تولید کننده بذر جهت خرید اضافه بر برنامه تخصیصی صورت گرفته است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0