Thursday, March 28, 2024
  • time : 00:00
  • Date : Tue Jul 07, 2020
  • item visited : 878
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات اعلام کرد رصد و پایش باغاتی که محصولات صادراتی به اروپا و اوراسیا دارند
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات اعلام كرد رصد و پایش باغاتی كه محصولات صادراتی به اروپا و اوراسیا دارند
معاون قرنطينه و بهداشت گياهی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در سه ماه اول سال ۱۳۹۹ با وجود مشکلاتی چون تحریم و کرونا بیش از ۴۵هزار گواهی بهداشت برای بیش از یک میلیون تن محصولات خام کشاورزی صادر شده است، گفت: از امسال تمامی باغات و مزارعی که محصولات آنها صادراتی و مقصد آنها اتحادیه اروپا و اروسیا است، رصد و پایش می‌شوند.

مهدی قائميان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه  قرنطینه گیاهی به معنای این است که تا حد امکان جلوی انتشار آفات جدید برای یک منطقه گرفته شود، اظهار کرد: تاریخچه قرنطینه گیاهی به سال های دور باز می گردد. در طول تاریخ اتفاقات ناگواری حاصل از طغیان آفات قرنطینه ای برای بشر در کشورهای مختلف افتاد. برای مثال در ایرلند آفت به سیب زمینی زد و این محصول کشاورزی که غذای اصلی آنها بود از بین رفت و باعث قحطی شد و ده ها میلیون نفر کشته شدند یا در فرانسه انگورها بر اثر آفت از بین رفتند و برخی از صنایع این کشور ورشکسته شد.

وی ادامه داد: بروز و ظهور این اتفاقات باعث شد کشورها به این نتیجه برسند که باید جلوی نقل و انتقال آفت گیاهی در محموله های کشاورزی گرفته شود و قضیه آنقدر مهم شد که برخی کشورها واردات هر گونه محصول کشاورزی به کشورشان را ممنوع کردند تا از این طریق آفات وارد کشورشان نشود. برای جلوگیری از اینگونه سختگیری ها و نیز یکسانسازی قوانین مربوطه، کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات تشکیل شد و استانداردهایی تعریف شد و کشورها نیز مکلف به بومی سازی این استانداردها شدند.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: مثلا استانداردی وجود دارد که اگر قرار است محموله کشاورزی از کشوری به کشور دیگری برود باید یک گواهی بهداشت گیاهی همراه محموله باشد.  این گواهی بهداشت گیاهی فرمت خاصی دارد که در تمام کشورها مشتر ک است و براساس آن کشور صادر کننده این گواهی تضمین می دهد که محموله ارسال شده فاقد آفات و امراضی است که کشور مقصد بر روی آن حساس است.

به گفته وی بنابر پیشنهاد فائو به سازمان ملل، سال ۲۰۲۰ به عنوان سال قرنطینه گیاهی نامگذاری شد و بسیاری از کشورها نیز با تبلیغات اهمیت این موضوع را به مردم یاد آور شدند.

قائمیان در ادامه صحبت هایش به اقداماتی که سازمان حفظ نباتات در راستای قرنطینه  گیاهی انجام داده است، اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ پست قرنطینه گیاهی در مرزهای خروجی کشور مستقر شده اند و هر محموله کشاورزی که قصد خروج یا ورود به کشور را داشته باشد،   مورد بررسی قرار می دهند. همچنین امروزه گواهی بهداشت توسط سامانه سازمان حفظ نباتات صادر می شود و برخی کشورها نیز از سازمان حفظ نباتات گواهی محموله ارسال شده را استعلام می کنند.

به گفته وی محموله‌های کشاورزی فسادپذیر هستند و بایستی حداقل زمان ممکن را برای ترخیص بگذارنند و بنابراین بسیاری از پست ها ۲۴ ساعته مشغول فعالیت هستند.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات در بخش دیگری از صحبت هایش به پایش باغات نیز اشاره کرد وگفت: اخیرا اتحادیه اروپا و اروسیا از ما درخواست کردند که وقتی قرار است محموله کشاورزی برای آنها صادر شود محل تولید محموله بایستی عاری از آفت باشد و آنها از ما درخواست پایش باغات را دارند و قرار است از امسال تمامی باغات و مزارعی که صادرات از آنها انجام می شود، مورد رصد و  پایش آفات قرار گیرند.

وی اضافه کرد: پیگیر این موضوع هستیم و بایستی همه بخش ها از کشاورزان تا صادرکنندگان و وزارتخانه های مرتبط در این موضوع حضور داشته باشند.

قائمیان با بیان اینکه در بحث قرنطینه چندسالی است که به استفاده از نرم افزار روی آورده‌ایم، گفت: آفتی به نام برگ خوار پاییزه در دنیا شیوع پیدا کرده است. برای رصد این آفت سازمان فائو نرم افزاری طراحی کرد که بر روی موبایل نصب می شود و از تمامی کشورها خواست که این نرم افزار را تهیه کنند. ایران نیز چندسالی است که از آن استفاده می کند.  

راه اندازی سیستم رصد آفت سرخرطومی خرما تا پایان سال

وی در ادامه گفت: اپلیکیشن دیگری به نام  شناسایی و ردیابی سرخرطومی خرما  توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی شده است. این شرکت وعده داده است که با استفاده از عکس هوایی درختان آلوده به این آفت تشخیص داده شوند. تا آخر امسال این سیستم به صورت رسمی راه اندازی خواهد شد و اگر موفق شود می توان از آن برای سایر آفات قرنطینه‌ای نیز استفاده کرد.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات در پایان گفت: در سه ماه اول سال  ۱۳۹۹ با وجود مشکلاتی چون تحریم و کرونا بیش از ۴۵هزار گواهی بهداشت برای بیش از یک میلیون تن محصولات خام کشاورزی صادر شده است.

Average :  5.00 |  Submitted :  1

Tags

    6.1.7.0
    V6.1.7.0